3.14.2011

Kärleken som är så svårfångad.

Har en vän som går igenom ett kval med sin kärlek just nu. Stanna eller gå. Och det har fått mig att tänka på vad som får en att stanna och vad som får en att gå.

Kärleken är lättvindig. Den får oss att göra de mest otroliga saker och genom-stå i princip allt. Men vissa gånger är det tunnare is att gå på. Och må det bära eller brista.

Under alla mina år med Andreas har det såklart varit jobbiga stunder. Det är inget konstigt med det. Det händer ALLTID i ett förhållande, oavsett vänskap eller kärlek. Och alla som varit med mig under min tid tillsammans med mitt ex Linus vet hur mycket jag älskade honom. Men i slutändan handlar det inte om att älska, utan om kärlek. För jag och Linus hade svåra stunder, inte så konstigt med tanke på allt vi gick igenom tillsammans. Och såklart att det har funnits tillfällen då jag och Andreas varit varandra så avlägsna att jag fått fråga mig själv hur vi ska ta oss ur det. Men den stora och avgörande punkten ,som jag vill trycka på, är att jag tillsammans med Andreas aldrig har behövt ställa mig själv frågan varför. För det har ju varit självklart att det är och ska vara jag och Andreas. Det har det alltid varit. Ur-Kärleken själv såg till att det blev vi. Magnetism av dess starkaste slag. Det var våra öden som möttes och ända sedan drömmen blev sann så har jag aldrig sett tillbaka med någon ånger. Även om vi var unga. Även om vi fortfarande är det.

Jag kan se mig själv ha lika roligt om 50 år tillsammans med Andreas. Han kommer stå där och mana på mig att våga! Och jag kommer alltid att följa med på hans galna drömmar och upptåg. Vi behöver varandra. Och snart kommer en till liten ny människa in i våra liv och ska göra oss ännu starkare (och tröttare *skratt*).

Jag hoppas bara att jag kan hjälpa min vän att inse att kärlek ska inte vara enkel. Men det ska inte kännas så himla svårt heller. Man kan inte lära en människa att älska. Det gör man vare sig det finns kärlek kvar eller inte. Det samma gäller vänskap. Men om man inte är kär, så finns det ingenting att försöka klamra sig fast vid. För att man kan alltid fortsätta älska en människa. Det gör jag. Även om jag har släppt många jag älskar fria. För min och deras skull.

Släpp kärleken fri. Den äkta kärleken skall finna dig åter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar