3.14.2011

Halvvägs!

Hur sjukt är inte det??? Det har redan gått halva tiden!!! Man hänger ju knappt med... Och nog börjar det bli ordentlig fart där inne må ni tro! :) Nu ska det ju byggas upp muskler så då är det bäst att man sparkar för glatta livet.

Önskar bara att du kunde ge en ordentlig knuff medan pappa pratar och klappar på dig genom magen. Så att han också får känna hur du lever om och buffar på mamma. Hoppas att det kommer en ordentlig känga snart så att Andreas får häpna lite över hur stark du är! :)

Har börjat kolla på "En unge i minuten" på 4:an. Man kunde tycka att jag skulle bli avskräckt av alla dessa mer eller mindre jobbiga förlossningar, men jag blir faktiskt lugnare... All personal är ju så snäll och hjälpsam. Och puschar på och är coachar när det gäller. Men jag har börjat fundera över vad man vill ha och inte ha under förlossningen.

Jag vill helst inte ha så mycket medicinsk hjälp. Det skulle vara ballt att greja det "au naturelle" så att säga. Men lustgas verkar ju vara en bra pryl (säger hon som aldrig blivit hög i hela sitt liv). Och bäckenbotten-bedövning tycks ju underlätta när själva krystandet ska börja. Eftersom jag tar väldigt ont i livmodertappen under mens så kanske det vore en himlans bra idé när man faktiskt ska klämma ut en unge därifrån.

Epidural vill jag inte ha! Inte sterila kvaddlar heller för den delen!!! Hua... Nä. Jag VILL föda vaginalt om det inte är risk för mig eller barnet. Jag VILL, konstigt nog, uppleva det så naturligt som möjligt. Se vad kroppen klarar av... Kvinnorkroppen är fantastisk.

Nu börjar brösten på riktigt göra sig redo. För det börjar ta på ryggen nu. Behöver skaffa mig en ordentlig gravid-bh som stöd. Ska kolla in sport-toppar på Lindex imorgon. Något som lyfter och håller allting uppe liksom. Jag som aldrig velat ha stora bröst... Nåväl, de ska ju ändå fylla en funktion.

Nu börjar det bli dags för att sova. Hoppas jag sover lika tungt som jag gjort nu i 2 dagar. Sömnen är så otroligt viktig. Det märks. Och enligt alla så ska jag passa på att sova för det är vila jag aldrig kommer att få åter. Taget på orden - 10 timmars sömn. Varje natt! :)

2 kommentarer:

  1. Bra att du funderar kära syster – men bestäm dig inte för vad MÅSTE ha under förslossningen ... det är mitt enda tips. =) Det är så individuellet hur man upplever smärta och om och när orken trycker.

    Själv tyckte jag inte alls att krystandet var det som gjorde ont, utan värkarna. De gjorde så där ont så att man mår illa. Ja, du som har ont vid mens vet ju vad jag talar om.

    Men oroa dig inte Virre, du kommer klara förlossningen GALANT! =) Som du säger … vi kvinnor är gjorda för att skaffa barn. Tänk, till och med jag som var vrålrädd för att föda vaginal utan tvekan kan tänka mig att göra om det igen. =)

    Massor av pussar och kramar

    från en längtande moster och kusin

    SvaraRadera
  2. Nä det är klart, men jag känner större obehag inför ryggmärgsbedövningen än själva värkarna. Jag vet att jag kommer att ha skitont. Och säkert hundra eller tusen gånger värre än mens. Förutsatt att allt känns ok så vill jag uppleva allt så naturligt som möjligt. Men bäckenbottenbedövning verkar bra för mig som är så liten... Får se när det väl gäller! Är mer förväntansfull. Inte ett dugg rädd faktidkt! :)

    SvaraRadera