7.12.2012

Cirkus Filipsson letar nytt tält.

Ja, alltså boende. Ja ni läste rätt. Nej, ni behöver inte (nya)glasögon. Men nu är det så att vi ska byta boende till någonting som definitivt är definitivt. Med andra ord letar vi efter Huset med stort H.

Vi var på Länsförsäkringar Skaraborg idag och hade möte med en bankman(som var kvinna). Vi kollade lånelöfte och allting såg bra ut! Vi satte på egen hand taket på 2 000 000kr. Som jag förklarade för henne: man vill ju äga huset någon gång också. Hon tyckte det lät vettigt. Och vi klarar av det taket. Så nu börjar jakten, nu när vi vet vad vi kan leta efter.

Vi ska också byta bank från Sparbanken Lidköping (Swedbank) till Länsförsäkringar. Det innebär att vi har allt samlat där, bank och försäkringar. Det kommer ge oss bättre lånevillkor och bättre priser på försäkringar och förhoppningsvis lägre låneränta och högre sparränta.

Och nu ÄNTLIGEN har Försäkringskassan blivit klara med Andreas föräldrapenning (FP) som har omprövats. Bara för att konstatera att han får behålla sin tidigare FP eftersom hans anställningar under vintern och sommaren blir så korta. Så han har inte fått en enda krona utbetalad sen han började ta ut FP. Alltså sen i månadsskiftet februari-mars... De är inte snabba precis.

Så en av de bättre dagarna för Cirkus Filipsson helt klart. Även om jag inte tänker kasta konfetti och dansa segerdansen med en gång. Det återstår handpenning, lagfart och eventuellt pantbrev som insats i all denna soppa också. Jag tillåter mig själv att vara en smula vaksam. Jag vet nämligen hur det brukar bli. Upp som en sol, ner som en pannkaka. Så jag står kvar på min realistiska jord och väntar. För jag har gjort väldigt klart för Herr Filipsson Senior att jag i n t e tänker engagera mig i någon ny flytt. Han får styra det skeppet själv. Han ska få ordna med elavtal, flyttanmälan och post-eftersändningar, uppsägningar av hyreskontrakt och det faktiska flyttandet av tillhörigheter. Jag ska inte packa eller bära en pryl. Jag tar Sixten och åker på semester eller nåt.

Jag har nämligen nått en punkt nu när jag faktiskt bara vill leva lite. Jag vill inte hålla på och jaga eller söka efter något hela tiden. Jag är k l a r med det. Jag får aldrig bara njuta av vad jag har... Inte ens Sixtens första levnadstid fick jag njuta. Inte så konstigt att han inte kommer till ro när ingen av hans föräldrar får det. Det verkar inte störa Andreas att vi hoppar runt. Men snart tänker jag föreslå en husbåt eller nåt. Så slipper man åtminstone flyttpacka.......

1 kommentar:

  1. Mamma och mommo13 juli 2012 kl. 08:33

    Hahahahaha! Det var min kommentar ni är för söta!
    Det ordnar sig ska du se, is i magen är ju bra att ha i alla lägen! 10 p till Dig!

    SvaraRadera